Åsiktsinlägg

Tänkte skriva ett åsiktsinlägg om att rida på ridskola.
 
Jag har ridit på ridskola i hela mitt liv, började när jag var typ tre. Jag har gått på två olika ridskolor - Kvistofta och Helsingborgs. Det har jag tyckt om hela livet, men nu börjar det faktiskt bli lite jobbigt. Att alltid behöva "bråka" om hästen, och sådant blir så himla jobbigt. Att aldrig kunna vara säker på att få rida hästen, eller ens kunna ta hand om den - för att någon annan gör det. Man kan aldrig vara säker, och man måste alltid hålla sig framme. Det är så det är, och jag har väl egentligen inte tänkt så mycket på det förrän nu.
Connie är en himla fin ponny, och det är många som tycker det, och därför måste man alltid hålla sig framme när det gäller något. Jag har haft tur - jag fick rida henne i nästan en hel termin (i min förra grupp, har ju bytt nu pågrund av att tiden inte passade), jag fick ha henne på ridlägret och jag fick rida henne till betet. Jag känner henne bättre än jag någonsin trott att jag skulle, och kommit henne närmre än vad jag någonsin skulle tro om en ridskoleponny. (Timon var lite annorlunda, eftersom han skadade sig, så honom fick jag ha lite mer för mig själv.) Men Connie är ju en ridskoleponny, och det kan jag inte förändra.
 
Jag har alltid velat ha en egen ponny, och desto längre jag går på ridskola, desto mer vill jag ha en egen ponny. Just det - att bara kunna komma till stallet och ta hand om sin ponny, inte behöva stressa för att hinna först till ponnyn, utan att veta att den väntade - att man har ansvaret för ponnyn eller hästen. Att kunna göra fint i stallet, putsa utrustning, köpa grimmor osv. - det gör jag till Connie (och gjorde till Timon) också, men just det att göra det till en egen ponny (eller foderponny), det är speciellt. Kunna rida ponnyn utan att vara orolig för om man får den ponnyn man vill rida, eller inte. Kunna planera sin ridning själv, efter ponnyn, om den har svårt för något eller om man själv har svårt för något och behöver träna på det. Självständighet. Det är något som man inte riktigt får på ridskola. Möjligheten att välja.
 
Men det finns förstås många fördelar med att rida på ridskola också. Jag har träffat många underbara människor genom ridskolan, och hästar också, såklart. Jag skrev inlägget just för att jag gått och tänkt på det nu ett tag. Men jag är också väldigt tacksam för att jag faktiskt har möjligheten att rida på ridskola, det är inte många som får det. Jag vet inte vad jag gjort om jag inte haft möjlighet till att rida, för hästar är mitt liv.



1 Kommentarer till "Åsiktsinlägg"
Julia skriver:

fint inlägg:)

Datum: 2012-08-17 Tid: 22:11:09
Bloggadress: http://easyblog.blogg.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0