5. Det här är jag bra på

Oj då, det var svårt... Känns konstigt att sitta och skriva det själv - för mig är det ju andra som ska påpeka det. Jaja, jag försöker ändå. ^^
 
- Jag tycker själv att jag är ganska bra med väldigt olika typer av hästar. Det har jag ju såklart ridskolan att tacka, men jag har inte större problem med en speciellt typ av häst. Jag kan rida heta hästar, "sega" hästar, dragiga hästar, springiga & stressade hästar, osäkra hästar... ja, ni förstår vad jag menar. Jag är bra på att anpassa mig efter hästen jag rider, tror jag i alla fall. Jag själv känner ju så - men sen har alla olika åsikter och synpunkter. Det märktes i alla fall ganska tydligt när jag provred lite olika ponnyer, jag kunde variera sättet jag red på efter hästen. Var det en lite okunnig häst var jag tydlig men mjuk, och var hästen lite "jag-gör-väl-vad-jag -vill" kunde jag vara mjuk och följsam men ändå liksom visa vem det var som bestämde. Samma sak på ridskolan, jag rider ju mest Connie - men när jag rider andra hästar rider jag inte dem som jag rider Connie, liksom. Vilgot, t.ex. är ju en mycket mindre ponny - i alla fall om man tänker på steget och egentligen självförtroendet. Vilgot behöver en lugn, stadig men mjuk ryttare som visar tydligt vad han ska göra. Roy har gott om självförtroende och det kan jag också anpassa mig efter. Han är tuff och tycker ibland att han kan göra som han vill, då får jag visa honom att han faktiskt inte kan gå runt och bara strunta i mig. Jackson (har inte skrivit så mycket om honom, men jag red honom ett tag) är en lite yngre ponny, och behöver en tydlig, stadig och trygg hand. De första gångerna jag red honom hade jag nästan bara ridit Timon, så jag var inte alls hemma och visste inte vilka knappar jag skulle trycka på. Jackson var ung, ny, lite stessad och allmänt osäker. Jag kände honom inte och när jag först skulle galoppera stack han, jag som bara suttit på Timon visste knappt vad jag skulle göra - men jag läste det. Uthyrningen var nog på 4 dagar, och på dem dagarna gick jag och Jackson från att han stack med mig så fort jag skulle galoppera, till att jag kunde ha honom i samlad galopp och att han kände sig trygg.
 
Haha, kommer inte på mer just nu...



1 Kommentarer till "5. Det här är jag bra på"
Sara skriver:

sv: jamen visst är han! :D En häst helt i min smak

Datum: 2012-12-03 Tid: 13:51:46
Bloggadress: http://carlssonpataket.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0