Busig ponny...

Idag red jag som sagt barbacka på fältet. Rocky var jättefin även idag, blir bara bättre och bättre för varje dag!
 
Jag började värma upp honom med mycket trav och gick sedan över till galopp. Övade mycket på att fatta galopp från både skritt och trav, då han inte var fullt så kvick när jag fattade från trav som jag ville. Efter några gångers övning gick det jättebra! Då gick jag över till lite lydnadsträning, gjorde en massa saker. Övergångar, ökningar, minskningar, halter, ryggningar, skänkelvikningar, volter, öppnor, halvt slutor (haha) och försökte mig även på "piruetter". Eller, ja - det var väl en blandning av volt och bakdelsvändning, hehe. Fin var han i alla fall!
 
Eftersom han var så duktig tänkte jag låta honom få racea lite grand tvärs över fältet. När jag fattade galopp galopperade han några språng och sedan blev han så glad att han började bocka. Jag hann inte reagera och flög av i snön. Jag brukar vara rätt bra på att sitta kvar, men denna gången var jag chanslös, haha. Rocky var dock snäll och stannade kvar. Han tittade på mig som "Vad ligger du där för? Skulle vi inte busa?". Kunde inget annat än skratta åt det - någon gång måste ju vara den första. Jag kom upp med hjälp av staketet och försökte igen. Han gjorde samma sak då - men denna gången var jag beredd och hann få stopp på honom. 
Busiga, goa, sötnöt... ^^



4 Kommentarer till "Busig ponny..."
Mummy skriver:

Härligt att bara kunna öppna dörren, se dig rida och höra dig skratta när du, eller snarare Rocky, busar :-)

Datum: 2012-12-13 Tid: 20:45:33
Rebecca skriver:

Låter som om du var nöjd med ditt ridpass! Härligt! Hur gammal är Rocky egentligen, han verkar ju kunna en del menar jag :)

Svar: Rocky är fem år (fyllde i juli) men är välutbildad för sin ålder :)
Andrietta Svärdh

Datum: 2012-12-14 Tid: 10:16:56
Bloggadress: http://makeawish.blogg.se
Tyra skriver:

Du tycker inte att du sätter för hårt tryck/krav på din ponny om han bara är 5 år och göra alla dessa saker och du kräver att han ska göra dem om och om igen?
De sakerna du rabblar upp att han ska göra och gör, kan knappt en 8 åring på ett bra sätt, de är inte starka i kroppen för det eller i huvudet heller!

Svar: Jag kräver inte mycket av honom, jag ber honom om saker och ser hur han reagerar. Han brukar vara positiv till det mesta och försöka så gott han kan, men känner jag att han blir förvirrad eller överansträngd fortsätter jag såklart inte. Jag hör också med min tränare som utbildar och rider in unghästar. Han är utbildad och tycker om att jobba - och eftersom jag antagligen känner min ponny bättre än du, vet jag själv vad och vad han inte kan göra.
Andrietta Svärdh

Datum: 2012-12-14 Tid: 11:12:37
Mikxki skriver:

Busunge ;)

Datum: 2012-12-14 Tid: 16:19:36
Bloggadress: http://mikxki.blogg.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0