Inspiration

Jag satt igårkväll och i morse och tittade på hoppningen i Globen som sändes i helgen. Blev himla inspirerad, jag älskar att titta på hoppning för jag blir själv motiverad och peppad. Mitt mål är kanske inte SM, OS eller VM, precis - utan just nu är det helt enkelt att lära känna Rocky och hitta knapparna. När vi känner varandra väl kan jag börja hoppa på riktigt - just nu har jag egentligen bara markarbete med honom, för jag känner mig inte redo att hoppa ännu. Jag är inte rädd, men jag vill inte hoppa honom utan att känna honom - han blir lätt stark och jag vill inte att det ska bli en dragkamp mellan oss. Rocky har både tränat och tävlat hoppning och hos sin förra ägare har han hoppat enstaka hinder på 1 meter och bana på 80 cm. Jag har som sagt hittills endast tränat markarbete eftersom det är grunden i hoppning. Jag tränar mycket med bommar och jag har "sockerbitar" - samt några tjockare bommar som jag lagt ihop till ett slags titthinder. Sockerbitarna har jag hoppar cirka 50, tror jag det ligger på - men det är svårt att säga eftersom han hoppat ganska högt över. Första gången jag hoppade honom la jag upp en bom på staketet så i mitten var den nog cirka 70-80 centimeter. Rocky hoppade dock väldigt högt över, så jag vet ju lite hur han hoppar.
 
Sen är det ju det här med kontrollen, haha. När jag "hoppar" blir han så glad att han inte riktigt tänker. Ibland stänger han ute mig helt och bara springer runt och ibland drar han nästan mig ur sadeln tills jag får stopp på honom. Vi ska först lära känna varandra nu och sedan fokusera stenhårt på markarbete. En massa övningar tills jag känner att det går bra - och sen kan jag börja hoppa på riktigt. Han kommer inte gå lika hårt nu i vinter eftersom underlaget blir mycket värre, men till våren ska vi jobba stenhårt och eventuellt kan vi komma ut på någon tävling (då snackar jag typ 40-50 cm) till sommaren. Jag kommer ta det lugnt, vi har gott om tid - så varför stressa? Rocky vet vad han gör och jag har hoppat mycket, men grejen är att vi ska lära oss att hoppa med varandra - som ett team. Han ska inte köra race och hoppas på att det dyker upp lite hinder då och då, och jag ska inte behöva sitta och dra i tyglarna hela tiden. Vi ska bli ett team, vi ska hoppa tillsammans.
 
Jag har ju skrivit det innan på bloggen, om bett. Just nu rider jag för det mesta på stångbettet eftersom han trivs bäst med det. Han gillar inte det tredelade eftersom det inte ligger still i munnen på honom och då vill han inte ta stöd. Jag har inte ridit på stångbett alls innan jag fick Rocky men rider jag med en mjuk hand fungerar det bra. Ska jag rida lite lugnare i paddocken eller bara skritta ute i skogen brukar jag ha det tredelade för att variera lite grand - även när vi longerar honom har vi det tredelade. Det brukar fungera bra om jag dagen efter sätter på stångbettet och rider lite mer "ordentligt".
Sara hade samma problem när hon fick Jonte och provade ganska många olika bett. Han var stark och drog iväg med henne, ungefär så som Rocky gör. Ett tag red hon med ett pessoa, som är väldigt skarpt. Jonte fick dock skav av det i mungipan så det fungerade inte. Nu rider hon för det mesta med ett pelham och det fungerar bra. Jonte är dock mycket starkare än Rocky - jag har ridit Jonte och han är verkligen stark som en oxe. (haha, lite roligt att hans stjärntecken är oxe) Jag ska se om Rocky är lika stark när jag hittat knapparna, då ska jag prova ett full cheek eller eventuellt ett pelham/baby pelham.
Är det annars några av er läsare som har samma problem och vet något bra bett? 



1 Kommentarer till "Inspiration"
Wilma & Emma skriver:

Hej, fin blogg! Kika jättegärna in på våran blogg och lämna en kommentar om vad du tycker om den . Kram :)

Datum: 2012-12-06 Tid: 07:08:50
Bloggadress: http://Ziro.blogg.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0