Nosgrimmor

Jag har två träns, båda fick jag till Rocky. Det jag använder för det mesta (och som hans förra ägare oftast använde) är ett brunt träns med remontnosgrimma. Både jag och Rocky trivs bra med det - jag har alltid gillat remont då det både fungerar bra och är snyggt. Remont brukar fungera mycket bra på unghästar men även Connie har remontnosgrimma på sitt träns. Det fungerar bra på henne också, när hon kom hade hon aachennosgrimma som var alldeles för stor. Den byttes ut ganska kort efter att hon kommit och hon verkar trivas bra med remont, hon också.
 
Mitt andra träns är bara använt en eller två gånger, tror jag - på dressyrtävlingar. Det är ett svart aachenträns som jag tycker är riktigt snyggt. Jag har själv inte använt det någon gång men när jag börjar använda min dressyrsadel igen (fick ju stigläder, stigbyglar och gummiplattor i julklapp) kommer jag nog använda det. Jag tycker det är bra att kunna variera både sadel, nosgrimma och bett.
 
Till Rocky fick jag även ett hackamore. Hans förra ägare hade ridit på det när han hade fått sina vargtänder utdragna och det hade tydligen fungerat jättebra. Jag själv har ingen erfarenhet av hackamore men vill gärna lära mig använda det. Det är ju bara bra för Rocky om han slipper bett ibland.
 
Det finns ju två typer av nosgrimmor till - vanlig engelsk (men bara en rem då, alltså) och pullarnosgrimma. Självklart kan man rida utan nosgrimma också, men det skulle jag nog endast välja om jag bara skulle "busrida" eller ta det lugnt. Engelsk nosgrimma tycker jag för det mesta inte alls om men det passar dock jättebra på vissa hästar. De hästar med mindre, ädlare huvud är det jättefin på - araber t.ex. Jag tycker inte heller om för tjocka nosgrimmor, även det är snyggt på hästar med ädlare huvud men annars gillar jag det nte alls.
 
Gällande pullarnosgrimma vet jag inte riktigt vad jag tycker, haha. På vissa hästar är det snyggt, på vissa ser det bara dumt ut och vissa får skav av det. Jag vet inte själv hur Rocky skulle sett ut i pullarnosgrimma, jag skulle gärna vilja prova men om det inte ser prima ut hade jag inte velat ha det på honom. Jag tycker som sagt bättre om de lite mindre nosgrimmorna som inte tar så mycket plats.
 
Zadd, som Linn rider, har lite större/tjockare typ av nosgrimma och det klär honom verkligen!



2 Kommentarer till "Nosgrimmor"
Linn Sänneskog skriver:

tack :D

Datum: 2012-12-26 Tid: 19:44:44
Bloggadress: http://helsingborgsryttaren.blogg.se
amanda skriver:

Riktigt snygg häst! Och h*n passar väldigt fint i det tränset :)
// Amanda

Datum: 2012-12-28 Tid: 11:59:10
Bloggadress: http://tidenistallet.blogg.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0