Lydnad

Ja, det fick bli lydnadsträning för Lilleman idag. Han var jättetrevlig i all hantering idag, men hade lite åsikter när jag red. Jag hade tänkt mig ett dressyrpass, med lite skutt över hindret som belöning - men jag fick lägga om träningen helt. När jag värmde upp honom växlade jag mycket mellan alla tre gångarterna. Mycket galoppfattningar, mycket halter och mycket tempoväxlingar för att verkligen få igång honom. Han ignorerade mig för det mesta, så jag la en massa, massa volter och olika sorters vägar för att verkligen få hans uppmärksamhet. Nej, tack matte. Han hade minsann väldigt mycket att säga till om idag, så jag red honom istället på volten hela tiden. Det blev väldigt mycket "Hallå, jag sitter faktiskt här, så nu får du ta och lyssna" - halter...
Böjde åt höger, rätade upp, böjde åt vänster, rätade upp osv. Det tog tid, men tack vare min envishet gav han efter till slut och blev riktigt fin. Han mjuknade och trampade bra under sig.
 
Som belöning fick han ta några skutt, vilket han som vanligt tyckte var jättekul.
Jobbade mycket med att göra en volt innan hindret, hoppa och sedan lägga en volt direkt efter hindret. Han vill gärna springa iväg efter hindret, så jag kommer jobba mycket med att fånga upp honom direkt efter språnget.
Imorgon ska vi ut i skogen och bara ha det roligt, behövs sånna dagar också. På söndag blir det dressyrpass i paddocken (som det ser ut nu) och sedan ska han få gå i skogen hela nästa vecka. Han älskar att vara ute, och det bygger upp honom bra, så vi kände att det nog skulle vara bra för honom.
Haha, denna bilden beskriver nog attityden idag. Lille, kaxige bebishäst...



0 Kommentarer till "Lydnad"

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0