Piggelin

Japp, idag var det verkligen det mest passande ordet/namnet till Rocky. Jag red ut direkt när jag kom hem från skolan (tusen tack mamma för skjutsen, ännu en gång!). Rocky var pigg och glad hela rundan. Det var första gången jag verkligen red ut en längre runda med både skritt, trav och galopp. För att komma till själva ridvägen kan man välja två vägar (vad jag vet än så läng). Den ena är då vägen som kanske inte är så rolig, och den andra är genom en annan skog. jag hade ställt in mig på att rida genom skogen, och jag vet att man måste rida förbi/över en stor vattenpöl. Det sträcker sig över hela stigen, så man kan inte rida förbi den - alltså kan man plaska genom den, eller hoppa. Jag har ridit över det två gången (med sällskap) och båda gångerna har han hoppat som en galning, haha. Idag hade jag ingen med mig, så självklart var han lite osäker - vilket inte var oväntat. Han började stressa upp sig, men efter lite disskutioner bestämde han sig för att den kanske inte var ute efter att döda honom, ändå. I alla fall kom han över, och blev jätteglad efteråt. Han är för gullig, hehe.
 

När jag kom till själva ridvägen började jag trava och till slut galoppera. Jag lät honom trava på i eget tempo och bara slappna av. Han var jätteduktig, mjukt och fint reglerbar för hjälperna. Sedan släppte jag honom och lät honom sträcka ut i galopp. Han blir alltid lika glad, och idag tyckte han det var så kul att han glömde bort hur läskiga vissa stenar kunde vara. 
På tillbakavägen fick det bli lite jobb för herr Lilleman, och han tog tag i bettet riktigt bra stundvis. Det är en bra början nu ska vi bara ha kul ute i skogen, men efter hand kommer jag börja jobba honom i skogen också.
 
Han varjättesnäll och go idag, i all hantering. Kunde stå lös, gapade när jag tränsade utan disskutioner (han brukar vara lite envis, haha) och stod stilla när jag spände sadelgjorden och satt upp. Jag provade förresten nya sadel och både jag och Rocky trivdes bra med den. Den låg bra och stadigt för oss båda.
När jag kom tillbaka var han svettig, så jag släppte ut honom utan täcke medan jag fixade stallet. 
Han är så sjukt söt, min bebisponny!



4 Kommentarer till "Piggelin"
Moa Larsson skriver:

Vad gullig du är som tackar din mamma! Utan hjälp kommer man ingenstans om man håller på med hästar :-)

Datum: 2012-11-07 Tid: 20:17:58
Bloggadress: http://larssonm.blogg.se/
Josefin skriver:

Fin häst :)
Har tävling på min blogg, vinn ett schabrak och få en länk. Gå gärna in och kolla :) www.pageryd.blogg.se

Datum: 2012-11-07 Tid: 20:33:11
Bloggadress: http://pageryd.blogg.se
a skriver:

fin blogg! :)

Datum: 2012-11-07 Tid: 20:45:39
Bloggadress: http://annye.blogg.se
Mummy skriver:

Härlig läsning - verkligen en pålle att utvecklas med. Han ÄR ju redan så himla trevlig och för varje gång du gjort något med honom, så blir han ännu trevligare - hur bra kan en häst bli, egentligen? Roligt är det i alla fall :-)

Datum: 2012-11-07 Tid: 21:04:58

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0