Glad ponny

Igår red jag Rocky i paddocken. Jag hade det tredelade bettet för första gången i paddocken, jag hade ridit ut med det ett par gånger - men inte mer än så. Jag brukar rida med stångbettet, då Rocky inte riktigt gillar det tredelade. Det ligger inte still i munnen på honom, och då vill han inte riktigt ta stöd på samma sätt som med stångbettet. Eftersom jag alltid är noga med att ha en mjuk och följsam hand fungerar det jättebra!
Det var första gången jag red över bommar (och hoppade) med honom. Jag började värma upp honom i alla gångarter. Han blev lite busig i galoppen, men det brukar han vara. Nitendo och Hoppan busade lite i hagen - och då ville han såklart också vara med. Han var lite nojig och ville inte riktigt ta bettet, och innan han gav med sig la han in en liten kick, haha. När han märkte att det inte gav något vidare resultat gav han med sig och blev mjuk och fin. Vi hade först lagt ut tre bommar som cavaletti på ena långsidan. Jag travade och skrittade över dem i båda varven. Först var han lite misstänksam, och ville snusa på dem för att kolla att dem inte skulle äta upp honom. ^^
När han konstaterat det gick det bra, han var duktig. När jag kände mig nöjd med honom la vi upp bommarna i en båge (eller Julia gjorde det, haha) med några meters mellanrum - som han skulle galoppera över. De första gångerna blev han ganska pigg och lite stark, och vi red bara över de två första. Sedan ramade jag in honom och höll ihop honom - och då gick det att rida i ett bra tempo över alla tre bommarna.
När jag var nöjd la Julia upp den mellersta bommen på staketet (vi har inte fixat hinderstöd, haha), så den låg väl på cirka 60 cm i mitten. Jag hoppade i vänster varv då han har lättast för det. Första gången tyckte han att hindret såg konstigt ut, och tvekade lite. Då smackade jag på honom och han hoppade - högt över. Jag var inte beredd, så jag kom lite efter honom. Då la han in en liten bockserie i ren glädje, och mirakulöst höll jag mig kvar. Jag kom på hindret igen och var nu beredd på atthan var lite busig. Han tvekade inte men var lite vinglig, jag ramade in honom och hade stadigt stöd på yttertygeln (för att han inte skulle dra inåt). Ungefär två galoppsprång från hindret drog han lite åt höger, och då kom vi på det högsta. Då låg det nog på 70-80 cm, och Rocky hoppade ännu en gång högt över. Jag var bar med och vi fick ett riktigt fint språng!
 
Jag nöjde mig med det, och travade av honom efter det. Han var riktigt mjuk och fin, och jobbade bra med hela kroppen. När han var avskrittad tog vi in honom, och sedan stod vi och ryktade honom länge och noggrant. Han var jätteduktig - han stod och halvsov. Söte ponny!



0 Kommentarer till "Glad ponny"

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0