Helgen

Fredag

Äntligen var det dags att börja sätta igång lilleman – gissa om jag var taggad? Vi började med att longera honom då han visat hur mycket energi han har i hagen, hehe. Han skötte sig bra, men i galoppen blev han ganska busig och la in ett bocksprång eller två lite här och där. Han travade på jättebra och när han fått göra av med lite energi satt jag upp och bara skrittade och travade honom lite på volten. Kände på honom, gjorde lite halter, minskade och ökade. Han var jätteduktig, och sedan red jag lite över hela paddocken. Gjorde många övergångar och bytte varv, bara kände på honom. Han skötte sig super hela passet, och jag var nöjd med honom. Galoppen fick vänta till morgondagen, då han blev svettig ganska fort.

Busponny...

 Lördag

Jag krävde lite mer av honom nu, men började mjuka upp och känna på honom den första kvarten. Bara skrittade och travade och verkligen böjde genom honom. När han mjuknat i både skritt och trav la jag in lite galopp. Under provridningen hade han varit lite halvdan i galoppfattningarna, börjat slängtrava och ha sig. Jag provade helt enkelt att fatta galopp på volten, och han lyssnade riktigt bra! Fattade direkt och galopperade på bra. Jag fick väcka honom lite, för han tyckte att det blev lite jobbigt. Jag ökade på långsidorna och ställde mig upp, och när jag satte mig ner och tog tyglarna lyssnade han direkt. När jag jobbat genom honom i alla gångarterna provade jag lite olika saker för att se hur han reagerade. Jag hade ridit Connie precis innan, och vi hade övat skänkelvikningar. Jag provade att flytta honom lite åt sidan i skritt åt båda hållen, och han var jätteduktig! Jag provade sedan i trav (och satt ner) och det gick lika bra. Min prins!

Jag provade sedan att fatta galopp från skritten och även då lyssnade han super, han fattade snyggt och rent och behöll formen utan några som helst problem. Jag var jättenöjd med honom, och sedan skrittade Sara av honom.

 

 Söndag

Rocky hade, som förväntat, träningsvärk. Han hade vilat nästan två veckor. Han orkade därför inte riktigt skjuta ifrån så bra som man kanske önskat, men det var ju inte så konstigt. Jag började som jag gjort dagen innan – med att mjuka upp honom i hela kroppen. Han testade lite om sa emot, han hade lite egna tankar och var lite ofokuserad till en början. Jag mjukade upp honom i skritt och trav, och sedan galopperade jag fram. Jag ställde mig upp och lät honom sträcka ut. Då blev han lite busig, haha. Han skulle bocka men jag fick upp huvudet precis i tid. Jag har sett hur högt han bockar i hagen, och gör han så med mig på ryggen… sitter jag inte kvar efteråt.

Till slut gav han i alla fall efter och när han kändes bra skrittade jag honom på långa tyglar och sedan fick Sara rida honom lite grand i alla gångarter. Han var jättesnäll, och när hon kände sig nöjd skrittade vi ut en runda. Vi mötte två bilar och en fyrhjuling (som stannade och stängde av motorn, dock) och han skötte sig jättebra.

 

Idag ska han vila och bara njuta av livet i hagen. Imorgon hoppas vi på fint väder, för då ger vi oss ut i skogen på uteritt, för att hitta lite bra ridvägar!




1 Kommentarer till "Helgen"
Mummy skriver:

Jättefin Rockyponny! Ska bli spännande att följa er utveckling tillsammans :-)

Datum: 2012-10-22 Tid: 22:42:50

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0