Statusuppdatering

Jag har inte hunnit blogga på hela veckan typ - har himla mycket att göra så det är svårt att klämma in någon tid till bloggen. Jag gör så gott jag kan i alla fall, det här veckan gick det inte lika bra ju men det tar jag igen nästa vecka. Kan försöka fixa något/några tidsinställda som kommer upp i veckan eller så sparar jag dem i utkast och publicerar om jag inte hinner eller orkar blogga.
 
Tisdagskvällen longerade jag Rocky själv för första gången och det gick super duperbra! Han var jätteduktig och lyssnade riktigt bra på min röst, lite tråkigt tyckte han det var att sakta av men det gjorde han det med, aningen motvilligt... Han busade till och bockade några gånger men det får man ta, det är sån han är haha. Jag longerade bara i träns och lina eftersom det var första gången och han bara skulle få springa av sig. Han sänkte huvudet fint ändå, duktig hästii!
 
I onsdags fick vi svaren på blodproven och tack och lov var svaren bra! Vi vet inte vad det var/är (dem har nästan försvunnit igen) men det är en annan sak... På kvällen red jag Rocky i paddocken på kvällen, jag skulle rida genom honom ordentligt. Dock var jag så smidig att jag glömde det tredelade bettet hemma på det bruna tränset som jag skulle putsa, så jag tog stångbettet istället. Jag red på det i början och trodde att det var bra men när jag sedan använde det tredelade blev han mycket jukare och vågade ta för sig. I alla fall tog jag det ändå för omväxling och fy, vad jobbig han var. ^^
Han liksom biter tag i det och drar iväg och blir stark, stel och jag får inte mycket kontakt med munnen alls. Men när jag börja var jag ju tvungen att avsluta det också, envis som jag är jobbade jag med att få honom att mjukna först i skritten cirka 20-15 minuter och sedan traven cirka 30 minuter (med skrittpauser såklart). När han mjuknade i både skritten och traven skrittade jag av, jag orkade inte bråka med honom i galoppen och jag hade ridit ganska länge... I alla fall invigde jag den nya gjorden och även padden, båda funkade super!
 
På torsdagen tog jag med det tredelade bettet och silken skillnad! Han vågar verkligen ta för sig, han har ett mjukt och fint stöd och är mycket roligare att rida med det bettet. Det märks verkligen att han inte tycker om stångbettet och det gör inte jag heller, det kommer jag nog inte använda alls nu. I alla fall var han superfin i torsdags, jag red genom honom i skritt och trav länge och flyttade honom, gjorde massa övergångar, öppnor och slutor och allt flöt på jättefint! Rocky gjorde allt jag bad om och verkade tycka att det var jättekul, inga protester alls, faktiskt. När jag ridit genom honom i galoppen provade jag att samla upp honom mer än jag gjort innan och sedan provade jag försiktigt på lite öppnor och slutor. Alla gånger, till och med den första, gick som på räls - som att han gjort det hela sitt liv i princip! Min duktiga kille, han är så himla rolig att rida när han verkligen försöker göra allt man ber honom. Även bytena från höger till vänster galopp satt klockrent över bom igår. Vänster till höger fungerar ibland men vi jobbar på det! Han är så duktig, min lilla ungponny 
Han har förresten blivit himla mörk nu när han tappar vinterpälsen, snuttis!



5 Kommentarer till "Statusuppdatering"
Saga skriver:

Fin blogg du har!♥

Datum: 2013-04-20 Tid: 09:34:11
Bloggadress: http://saganilssons.blogg.se
Ida Dahlqvist skriver:

Super fin blogg! Kommer absolut börja följa den! Kika gärna in på min! ;)

Datum: 2013-04-20 Tid: 13:49:26
Bloggadress: http://baraidadahlqvist.blogg.se
disa skriver:

Så fin blogg!
Kika gärna in på min blogg och tyck till om den, du kanske även är intresserad av ett bloglovin byte? :D

Datum: 2013-04-20 Tid: 13:55:04
Bloggadress: http://writtenbydisa.blogg.se
Moa skriver:

Fin blogg du har, gillar headern! :)

Datum: 2013-04-20 Tid: 17:33:18
Bloggadress: http://moawandland.blogg.se
Julia Wester skriver:

Fin blogg!

Vill säga att jag har en bloggtävling där du kan välja vad du vill från mina hästsaker. Det finns bl.a fleecetäcke, halstäcke, pullarnosgrimma och mm. Var gärna med! Lottar ut för att jag vill gärna bli av med lite saker.

http://juliawester.blogg.se/2013/april/bloggtavling-valj-vad-du-vill-ha.html#comment

(Sorry om du inte gillar sådant men jag såg inget om att du inte vill ha sådant)

Datum: 2013-04-20 Tid: 19:04:58
Bloggadress: http://juliawester.blogg.se/

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0