Rockys utveckling, del 1

 Den 12 oktober hade jag bokat in en provridning direkt efter skolan. Ponnyn (anledningen till att jag skriver "ponnyn" är för att vi inte visste vad han hette) vi skulle prova hade varken jag eller mamma sett, så vi hade ingen aning om vad vi gav oss in på. Agneta visste dock vem det var, hon hade sett honom på en Pay & Jump och tyckt att han var jättefin, och hennes dotter kände ägaren och visste vem ponnyn var. Egentligen skulle vi provat ponnyn ett par veckor tidigare, men han skulle den veckan gå 5-års championat, och sedan få vila en vecka efteråt. Egentligen var ponnyn inte ens till salu, ägaren ville inte sälja honom, men hade inte tid. Jag hade lagt ut en annons på hästnet och skrivit lite om mig själv och vad jag sökte, som ägaren hade hittat. Hon hade tyckt att det lät intressantoch hade mejlat mig. Hon skrev i mejlet att hon hade en 5-årig New Forest valack, en maxad d-ponny som var jättesnäll. Jag svarade och sedan hördes vi på telefon. Vi bokade först en provridning som vi fick ställa in då jag blev sjuk (om jag inte minns helt fel..?), och sedan skulle han ju som sagt gå championat.
Veckan efter hördes vi av, ägaren berättade hur det hade gått och vi bestämde helt enkelt att vi skulle komma på fredagen, direkt efter att jag slutat skolan.
 
När dagen kom och mamma hämtade mig från skolan hade jag ärligt talat inte några höga förväntningar. Vi hade provat ganska många ponnyer, och jag var egentligen väldigt trött på att prova ponnyer -  på att bli besviken över att det inte var rätt för oss, liksom. 
När vi kom fram skulle jag sätta på mig det sista (typ chapsen eller något) så mamma gick in i stallet i förväg. Ägaren hade tagit in honom och tagit av täcket, och när jag kom in möttes jag av en mörk ponny med rufsig man och lera nästan ända upp till knäna - vid namn Rocky. Jag hälsade på honom och blev direkt förälskad - tror faktiskt att det var tack vare hans ögon - snälla, klocka och vackra - precis som Rocky själv. Han var ganska rädd om sitt huvud, drog upp det och tittade lite misstänksamt på oss. Ägaren och jag hjälptes åt att borsta honom, och medan vi gjorde det berättade hon allt hon visste om honom. Sedan sadlade och tränsade vi, och sdean satt jag upp. Ägaren var mycket längre än mig, så stigläderna var alldeles för långa - men det fick gå ändå, haha. På gården fanns inte någon paddock, utan man fick rida en ganska bra bit (tror det tog cirka 15-20 minuter) för att komma fram. Då red vi förbi några villor, en golfklubb och till sist ett typ lager med en massa truckar och plast (som blåste). Rocky hoppade till ett par gånger men var annars jätteduktig.
 
När vi kom fram till paddocken och jag tog tyglarna och började känna lite på honom var han först aningen motvillig, men han blev mjukare i traven. Först testade han mig lite, genom att dra ner huvudet och dra iväg. Jag märkte det ganska fort, och han gav efter ganska snart. Galoppen dock, blev lite svårare. Han kändes stor att rida (då jag bara ridit Connie och Vilgot nästan ett år) och mina läder var för långa - så därför blev det lite svårt att hålla om. I alla fall, jag fattade galopp och då testade han mig igen. Han slängtravade innan han på något konstigt vis föll in i rätt galopp. 
När provridningen var över och vi stod i stallet igen hade vi bestämt oss - alla fyra tror jag. Rocky (som nästan aldrig hade haft främmande ryttare på ryggen) slappnade av och både jag och mamma kunde utan problem klappa honom i huvudet. När vi pratade om hur mycket vi tyckte om honom ställde han verkligen upp sig, för att visa hur fin han var, haha. Vi kom överens på plats - på söndagen skulle han komma hem till oss.
 
 

När dagen var kommen gjorde jag hans box redo, och sedan åkte vi och hämtade honom. Ägaren hade erbjudit sig att köra honom i sitt släp, för då fick hon se hur han skulle bo. Jag och mamma körde ändå dit, och hjälpte till att lägga in lite saker vi skulle få till - och för att se när han lastades. När ägaren skulle gå och hämta honom från hagen stack en av de andra hästarna. Ägaren stod och höll i Rocky när det slet sig förbi, men Rocky stod snällt stilla och tittade lite förvirrat på den andra hästen. Jag fick tag på den och vi släppte in den i hagen igen. Vi lastade honom i hans vanliga täcke och grimma (fast ägaren hade en kedja på honom när hon lastade) så vi bara kunde släppa honom. När vi kom fram släppte vi som sagt honom direkt i den lilla hagen, och han - som gått i hagar fulla med lera, som han knappt hade kunnat röra sig i - blev överlycklig! Han kollade runt lite och sedan dök han ner i gräset. Öronen pekade rakt framåt och det nästan strålade om honom. 
En bild mamma tog när vi hämtade honom.
 
När vi började hantera Rocky (tog in och ut honom, bytte täcke osv.) stötte vi på lite problem. Till 93 % var han snäll och trevlig, men ibland kunde han få för sig att buffla. För det mesta när han var uttråkad eller tyckte att något gick för sakta - typ när man tog av grimman. De första dagarna fick han gå med grimma i hagen, för att vi inte kände honom riktigt än. När vi då skulle ta av eller på den i boxen vid in och utsläpp höll han på jättemycket med huvudet. Ibland drog han uppdet och ibland drog han bort huvudet när man var ungefär halvvägs. 
Efter hand lät vi honom gå utan grimma i hagen också, och det blev mycket svårare att ta av och på grimman i hagen. Nu bufflar han nästan aldrig, vi tror att det berodde på att han hade en himla massa energi, för han bufflar aldrig när han är trött. Nu går han i större hage, jag rider honom och han känner oss - så det är sällan han är bökig med huvudet. Det är tur, för det kan vara ganska irriterade, faktiskt.
 
På tisdagen hade ägaren bestämt veterinärbeskrivning och sedan skulle papprena skrivas på. Hon kom på morgonen och jag fick vara ledig - jag kunde ju inte missa det!
Vi tog in honom, borstade honom och sedan lastade vi honom. Han var jättesnäll, men när vi kom fram fick vi vänta ett tag och gick därför lite med honom. Han hade nog blivit både uttråkad och orolig över att behöva stå i transporten, så därför tog vi ut honom istället. Han blev såklart ända uttråkad efter ett tag, men han var i alla fall inte stressad. Veterinär besiktiningen gick i alla fall jättebra, trots att han var otroligt uttråkad var han snäll. När ägaren skulle springa med honom blev han dock lite busig, hehe.
När vi kom hem släppte vi honom direkt i hagen, och då blev han överlycklig. Han var otroligt bufflig när jag släppte honom, och  när jag väl släppte honom rusade han runt i hagen och bockade - äntligen var han fri! (hehe...) Det var roligt att se honom så glad, och roligt att han trivdes så bra hos oss - vilket vi märkte ännu tydligare då. Vi hade inte haft honom så länge, men hade ändå sett hur glad han var hos oss. Han hade öronen framåt och var pigg och glad. Ända sedan dag 1 låg han ner och sov, åt bra och drack bra - och som sagt älskade han sin hage. I alla fall - den 16 oktober blev Rocky min ponny!

Uttråkad men söt ponny på veterinärbesiktning...

 
Dagen därpå kom hovslagaren på eftermiddagen. Rockys hovar var inte i så väldigt bra skick då hagarna på det förra stället varit katastrof - så det var bra att vi fick hovarna fixade så snabbt. Ägaren hade berättat för oss att han tyckte att det var extremt långtråkigt att bli skodd, och att de brukade sko bakhovarna först. Hovslagaren som kom hade skott Rocky en gång innan, så hon kände honom. När hon skodde honom stod jag och höll honom i vanligt grimskaft. Kelade lite med honom, och emellanåt fick han en liten bit äpple. Det gick jättebra, eftersom han liksom glömde bort hur tråkigt det var. Till nästa skoning ska jag köpa en typ saltsten med smak (Tastie Refill) så jag inte behöver stå och mata honom.
De här bilderna tog jag efteråt, när jag släppt honom i hagen igen. Det är riktigt dålig kvalité, men som ni vet har min kamera ganska mycket att säga till om...



2 Kommentarer till "Rockys utveckling, del 1"
Mummy skriver:

Jättebra skrivit om lillegubben och om hur han kom till oss. En trogen vän, kan aldrig vara fel att ha...

Datum: 2012-11-13 Tid: 19:25:21
Elsa-en fälttävlansryttare skriver:

Intressant skrivet, kul att läsa :)

Datum: 2012-11-14 Tid: 13:57:13
Bloggadress: http://ezzaaass.blogg.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0