Rockys utveckling, del 2

På torsdagen var ju Rocky nyskodd, och jag & mamma hade bestämt att vi skulle gå en runda med honom. Inte så långt, men en liten promenad för att visa honom runt lite grand. När jag kom hem från skolan tog jag in honom och fixade honom. Det var faktiskt tur att mamma var med när jag tränsade honom (ville ha träns istället för grimma eftersom det var första gången) för han var riktigt jobbig. Hans huvud var ungefär överallt där det inte skulle vara och han kunde inte stå still mer än två sekunder. Det blev i alla fall bättre när vi kom ut, då var han duktig. Han var lite tittig, men det var ju inte oväntat. Ny miljö och en massa saker att titta på. Vi gick i alla fall en liten runda, och sedan vände vi och stannade vid äppleträdet (som står ungefär vid vårt hus). Jag spände upp nosremmen så han kunde få smaska lite på några av äpplena som trillat ner. Det var ganska uppskattat, hehe.
Han fick gå med remmarna på tränset uppknäppta på vägen hem, han var jätteduktig. Hoppade till en gång (för samma sak som på vägen dit) men annars var det inga problem.
(haha, japp - där fick ni se min übersnygga stalloutfit också...)
 
Dagen efter kom dagen jag längtat efter ända sedan han kom - jag skulle för första gången rida honom hemma! Han var var lite lugnare i hanteringen då, och kunde till och med slappna av när jag borstade honom. Eftersom vi misstänkte att han hade en hel del energi longerade vi honom lite åt båda varven i alla gångarterna innan jag satt upp. Och mycket riktigt - energi hade han! En hel del bocksprång och minns jag inte fel kom där nog ett litet pip nån gång, haha.
När jag satt upp var mina läder som sagt för långa, men det fick gå ändå. Först hade vi honom i longerlinan, och sedan red jag själv. Han var jättefin - lyssnade bra på mina hjälper, även om jag var lite otydlig med benen. Jag galopperade dock inte honom då han var svettig, och han hade varit duktig ändå.
 
Dagen efter följde Sara med mig hem från ridskolan och hjälpte mig med Rocky. Han var jättesnäll - antagligen var han lite trött från gårdagen, dock. I alla fall skötte han sig bra när vi gjorde vid honom. Agneta hade hjälpt mig göra fler hål till stigläderna, så de passade mig. Jag red honom i paddocken och la då in galopparbete också. Först kände jag på honom länge i både skritt och trav, och när han kändes fin för mina hjälper la jag in galopp. Han gjorde rena, fina fattningar - till skillnad från provridningen. Det var lättare att hålla om honom och verkligen komma åt honom med bra längd på läderna - det gör större skillnad än vad man tror (haha)! 
Jag provade väldigt mycket den dagen, kollade vad han kunde och hur han reagerade på olika saker. Jag provade skänkelvikningar som gick prima, satt ner i traven och kortade upp honom - vilket också gick bra. Jag galopperade honom ganska mycket på volterna för att han verkligen skulle trampa under sig. Jag kommer ihåg än idag hur nöjd jag var med honom den dagen - svävade på moln!
(Ja, nosgrimman sitter fel. Vet hur den ska sitta - slarvfel, bara.)
 
 
Sara sov hos mig till på söndagen och vi red Rocky då också. Jag gjorde samma sak som på lördagen, fast provade att fatta galopp från skritten. Hans förra ägare sa att han höll på att lära sig det, och han var faktiskt duktig. Såklart blev det ett par travsteg, men det spelar ingen större roll - det får vi helt enkelt jobba på. Han hade nog lite träningsvärk, så jag fick väcka upp honom med lite galopp. Det hade jag inte heller gjort förut - släppt iväg honom, liksom. Han var duktig, men lite innan jag hade tänkt sakta av busade han till lite och försökte bocka. Jag han dock reagera precis i rätt tid och få upp huvudet på honom...
När jag hade ridit genom honom satt Sara upp lite grand. Hon red honom lite i alla gångarterna och han var jätteduktig. Gjorde allt hon bad om - duktig bebishäst. Sedan satt jag upp igen, och vi red ut en liten sväng. Samma runda som jag och mamma hade gått med honom - och han var jätteduktig. Först mötte vi en fyrhjuling som han tyckte var lite läskig. Föraren var dock jättetrevlig och stängde av motorn så vi kunde rida förbi. Sedan mötte vi ett par bilar och han brydde sig inte ens.

(hehe, bus...)
 
 
Den kommande veckan red jag honom både i paddocken och ute. Mamma följde med, och vi tog en liten runda. Han var riktigt busig - pep och hade sig... Skogen är helt klart det bästa han vet, och jag red ut korta rundor själv, varje gång jag red honom. 
 
På fredagen (vet inte om det var samma vecka, eller en vecka senare) skulle jag och Agneta rida ut en lång runda i skogen. Rocky var jätteglad, och även om vi bara hade tänkt skritta blev det lite travsteg. Han skötte sig för övrigt super hela rundan. Vi red genom ganska svår terräng så han fick lyfta på tassarna ordentligt, hehe. Vi gjorde samma sak dagen efter, och han var lika duktig då.
Sedan var det lov, och jag jobbade mycket med Rocky. Inte bara med ridningen, utan också hanteringen. Han fick t.ex. inte komma ur grimman på morgonen förrän han slutade kruxa och ha sig med huvudet. Det gav mer eller mindre resultat, men det fick jag skippa när vi släppte ihop honom med de andra hästarna i den stora hagen. Då blev han faktiskt mycket trevligare i hanteringen - han gjorde av med mer energi när han kunde gå i stora hagen med kompisar och då slutade han hålla på. Jag hoppade honom för första gången - det gick jättebra även om jag var väldigt, väldigt nära första hoppet. han var ganska stark och jag hade fel bett på honom (hade det tredelade, och det tycker han inte rikigt om - hade haft det i skogen och tänkte proa det). Han blev stark  dragig, och sedan blev han osäker när vi skulle hoppa - för att hindret såg läskigt ut. Vi hade inte fått sockerbitarna än så jag hade bara lagt upp bommen på staketet. Det tyckte han såg läskigt ut och tvekade, men han hoppade ändå och då kom jag lite efter. Han blev ju jätteglad eftersom han älskar att hoppa - och jag hann inte med, så det blev några rejäla bocksprång. Mirakulöst nog höll jag mig kvar, och andra gånger gick det bättre.
 
Under lovveckan kom Hanna och fotade oss. Rocky och jag hade blivit bra kompisar, och det blev jättefina bilder. Agneta drog med oss båda ut i skogen (stackars Hanna fick gå, hehe) och jag satt för första gången barbacka, och Rocky var ... pigg. Som tur är, är han världens snällaste och busade inte mer än vanligt just den gången.
Här är några av de bilderna Hanna tog på oss (vissa har jag tagit, men jag vet inte vilka):
 
Blev ganska mycket bilder i detta inlägget, men det är väl aldrig fel? ^^



3 Kommentarer till "Rockys utveckling, del 2"
Retard Riders- Martina skriver:

Gud vad fin han är :) jättesöt! Och vilken utveckling :)

Datum: 2012-11-15 Tid: 09:45:48
Bloggadress: http://RetardRiders.blogg.se
Mummy skriver:

Jättefina bilder - även om det tar en halv dag för att se dem med det här slöa bredbandet vi har ;-) Stort TACK till underbara Agneta som ställer upp o hjälper dig med allt inom "hästeriet"!

Datum: 2012-11-15 Tid: 09:49:12
Alice skriver:

Haha tack, detsamma! ;) :D

Datum: 2012-11-15 Tid: 10:15:36
Bloggadress: http://classicalpony.blogg.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0