Rockys utveckling, del 3

Jag red Rocky nästan varje dag, och vi började skapa ett litet band till varandra. Jag lärde mig lite hur han fungerade och hur han reagerade i olika situationer, och Rocky lärde känna mig och hur jag var. Det märktes att han lärde sig att slappna av tillsammans med mig, och jag blev trygg med honom. Jag lärde mig lita på honom mer och mer. 
Jag hittade knapparna även i ridningen. Kunde komma åt honom på ett helt annat sätt. Kunde både korta upp och länga honom utan problem. Vi hade otroligt roligt tillsammans, nu när vi blivit kompisar. Han bufflade inte och var inte lika jobbig med huvudet. Dock stötte vi på problem, lite olika saker. Det var ju inte oväntat, det gör nog alla - speciellt nu när han testar mig. Han började bli svår att tränsa - när jag tränsade drog han upp huvudet och backade, eller så drog han bara bort huvudet. Jag fick lära mig hur jag kunde överlista honom och vara ett steg före - så jag hade en godis bakom bettet (som han såg). Då fungerade det, för det mesta på första försöket, men ibland var han lurig och lyckades få fatt i godisen ändå.
Sedan testade han mig såklart i ridningen. Han kunde kicka lite hit och dit när han tyckte det blev jobbigt att verkligen jobba. Ibland försökte han ta bettet och låtsas jobba. Han blev lite frustrerad när han kom på att det inte fungerade, men han kan ha lite olika påhitt varje dag.
Vissa dagar är han dock snäll som en ängel - allt fungerar och han lyssnar jättebra. Han är lite rolig, och har - som jag - sina dagar. Vissa dagar är stenarna ute i skogen otroligt läskiga och vill äta upp honom, och vissa dagar bryr han sig inte ett skvatt om dem. Ibland är brevlådor, soptunnor eller fönster hemskt läskiga och han kan inte gå förbi dem som en normal häst... 
Vatten kan också vara väldigt, väldigt läskigt ibland - och ibland går han förbi eller över (hoppar visserligen över) som ingenting. Men jag har inte gått hem från Rocky en ända gång och varit ledsen, arg eller besviken.
 
Rocky blev en del av familjen väldigt fort. Han landade här fort och charmade oss alla. Han kom också in i flocken ganska fort. Först fick han gå i den lilla hagen bredvid de andra hästarna. Hoppan brunstade på honom och blev helt tokig, men de lärde ändå känna varandra lite grand genom att gå så. När vi väl släppte ihop dem gick det oväntat bra. Vi hade lagt ut deras morgonhö i lite olika högar och när vi släppte Rocky sniffade han och Hoppan på varandra - det blev ett litet pip, men sedan gick dem tillbaka till sin frukost. Under dagen de gick tillsammans hade vi koll på dem och tittade till dem. Hoppan (och Nitendo, som bara hängde på) gick och snusade på Rocky nästan hela tiden, så ibland blev han irriterad och jagade bort henne. Efter hand som de fick gå tillsammans och Hoppan skutade brunsta, blev de kompisar. Rocky och Nitendo är väldigt intresserade av varandra, men Hoppan gick emellan hela tiden. Antagligen kommer det med tiden! 
De har börjat hälsa lite mer på varandra nu, och de är båda lika fyllda med energi så de brukar springa runt och busa.
 
 
Rocky är verkligen rätt ponny för mig. Det vet jag redan, och har vetat hela tiden. Imorgon firar vi en månad tillsammans, och utvecklingen vi gjort på bara en månad är otrolig. Vi har lärt känna varandra ganska bra på så kort tid, och jag ser verkligen fram emot vad som händer i framtiden. Vi kommer säkert uppleva motgångar, men det har alla. Framförallt vet jag att vi kommer ha otroligt roligt tillsammans!
Jag har inte riktigt något mer att säga nu, tror jag. Jag kommer verkligen ta vara på tiden med Rocky och ta vad som kommer helt enkelt. Inte planera för mycket, utan bara låta saker bli som det blir - och göra det bästa av det. Jag hoppas verkligen att jag och Rocky har en lång, lång framtid tillsammans - och jag kommer njuta utav varje dag!



2 Kommentarer till "Rockys utveckling, del 3"
Rebecka skriver:

Roligt att läsa vad du hittar på med din unghäst! Har själv en "egen" som är fyra år och vi ska försöka kvala till 5-års championatet nästa år.

Datum: 2012-11-15 Tid: 23:45:05
LINDA RISBERG skriver:

Gud vad söt!

Datum: 2012-11-18 Tid: 14:16:30
Bloggadress: http://lindarizberg.blogg.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0