Rolig lista

Vad heter hästen? Gryets Rocky

Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? Jag tycker om det, helt okej.

Vad kallar du hästen? Rocky, Rockybus, Lilleman, Prinsen, Ponnyskrutt, Lillegubben (haha)
Vad kallar andra hästen? Rocky, Rockybus

Hur gammal är den? 5 år.

Vilket år/månad/dag föddes den? 16 Juli, 2007, 21.45.

Vilken färg har den? Mörkbrun.

Har den några tecken? Stjärn, vit kota, höger bak - typ en liten fläck på vänster bak.

Är det ett sto/valack/hingst? Valack.

Är den tävlad i hoppning? Ja, några träningstävligar och Pay & Jump.

Är den tävlad i dressyr? Jadå, träningstävlingar och 5-årschampionat.

Är den tävlad i fälttävlan? Nej.

Är den tävlad i trav? Nej.

Är den tävlad i galopp? Nej.

Har den tävlat in några pengar? Vet inte, tror inte det.

Har den haft föl? Haha, nej?

Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? Ja - min prins!

Hur är den i skritten? Fin, mjuk. Pigg i skogen. ^^

Hur är den i traven? Jättefin, mjuk och fin när han går i rätt form.

Hur är den i galoppen? Mjuk och fin i rätt form. 

Kan den skänkelvikningar? Jadå, jätteduktig!

Kan den öppna/sluta? Tror det.

Kan den galoppombyten? Tror det.

Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? Jadå, min fina kille.

Är hästen pigg? Jadå, för det mesta.

Är hästen trög? Absolut inte.

Är hästen stark? Nej, mjuk i munnen.

Är hästen het? Pigg för det mesta, men intte rikitgt "het", liksom.

Bockar den? Jadå, ibland när han blir glad. Hehe, ganska ofta i hagen.

Stegrar den? I hagen, men inte med ryttare eller vid hantering.

Sparkar den bakut? Ja, haha...

Skenar den ofta med dig/andra? Nej, har aldrig gjort.

Är den tittig? Ja, men inte nervös.

Har du badat tillsammans med den? Inte än, men till sommaren hoppas jag det blir av!

Har ni hoppat tillsammans? Inte än, precis fått honom.

Har ni galopperat på en äng tillsammans? Inte än, precis fått honom. Men det är inplanerat!

Hoppar hästen bra? Ja, jag har inte hoppat honom själv men jag har sett filmer & bilder.

Gillar den att hoppa? Ja, om han gör?

Har den bra hoppteknik? Ja, det tycker jag.

Brukar du hoppa med den? Har inte gjort det än, precis fått honom.

Hur är den när den rids ut? Jätteduktig, pigg och glad. Lite tittig, men aldrig dum.

Står hästen i box? Japp.

Hur mycket och vad äter hästen som frukostfoder? Han får lite hösilage när det är kallare, och gräs såklart.

Hur mycker och vad äter hästen som lunchfoder? Gräs?

Hur mycker och vad äter hästen som eftermiddagfoder? Gräs?

Hur mycket och vad äter hästen som kvällsfoder? En tuss hösilage och kraft.

Går den i hagen varje dag? Ja, självklart!

I en stor eller liten hage? I en lite mindre nu, men snart ska han släppas ihop med de andra hästarna i de stora hagarna.

Hur länge går den ute per dag? Från halv sju på morgonen till sex/halv sju på kvällen.

Gillar den att vara ute i hagen? Han älskar det!

Hur ofta rids hästen? För det mesta 5 dagar i veckan, men ska börja ridas 6 dagar i veckan till årsskiftet.

När den rids vad gör ni då? För tillfället rider vi antingen ut, eller dressyrpass i paddocken.

Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? Ibland får han gå i hagen hela dagen, ibland ryktar jag honom rejält och ibland går jag med honom. Ska även börja trickträna honom snart.

Hur länge brukar ni rida varje gång? Olika, allt från 30 till 60 minuter. Beror helt på dagsformen.

Är det en svår eller lätt riden häst? Han är definitivt inte lätt, han kräver sin ryttare. Hittar man honom blir han dock underbart fin.

Är hästen ridskolehäst eller privathäst? Privat, han skulle nog inte överleva på ridskola..

Vem äger hästen? Jag! (eller ja, mamma står på kontraktet)

Hur länge har du ridit/ tagit hand om hästen? En vecka, ungefär...

Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Så länge som möjligt, kommer ha kvar honom så länge han vill vara kvar här, helt enkelt.

Vad har ni för mål i år? Helt enkelt att lära känna varandra.

Rider du privatlektioner på den? Inte än, men snart.

Är hästen snäll i stallet? Jadå. Blir lite otålig ibland, men han älskar att bli ompysslad.

Kan hästen stå lös i stallet? Njae, beror på vilket humör han är på, tror jag.

Vad har den för sadel/sadlar? Rider just nu med en dressyrsadel vi fick till som både jag och han trivs bra med.
En allroundsadel ska införskaffas snart.

Vad har den för träns? Har just nu två stycken - ett brunt träns jag för det mesta rider med, och ett svart lite snyggare, som jag nog kommer ha till ramtida träningar och tävlingar.

Vad har den för benskydd/benlindor? Han vanliga senskydd och bakskydd.

Vad har den för täcken? Olika, just nu har han ett vanligt utetcäke i hagen, och ett fleecetäcke i boxen. (om det behövs)

Tror du att hästen gillar dig? Jag hoppas det, har ju inte haft honom så länge.

Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? Vet inte, har inte haft honom så länge. Han hade nog visat om han inte gillade mig.

Gillar du hästen? Ja, självklart. Min fina prins!

När red du hästen sist? Idag?

Vad gjorde ni? Red ut i skogen.

Gick det bra? Jadå, han var duktig.

När ska du rida den igen? Imorgon.


Vad ska ni göra då? Antingen rida ut, eller/och rida i paddocken.

Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen? Om jag har?
Kommer lägga upp denna listan om några månader (om jag kommer ihåg) för att jämföra svaren.



1 Kommentarer till "Rolig lista"
Mummy skriver:

Kul med jämförelse i framtiden. Jättefin bild på Lillegubben! Måate ha varit jag som tagit den ;-)

Datum: 2012-10-24 Tid: 08:30:52

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0