Dressyrpass med Connie

I lördags red jag ju som vanligt, fina Connie.
 
Vi red i ridhuset och jobbade på att få hästarna mjuka och fina i varvet dem är stela i. Connie är riktigt stel i höger när det väl gäller att ställa henne. Hon kan böja på nacken och höja ryggen, men när man ska ställa henne riktigt till höger tycker hon att det blir jättejobbigt. Antingen fortsätter hon att gå och titta till vänster, eller så kör hon upp huvudet och börjar tramsa. Det var jättebra att vi skulle ha en sådan övning, eftersom det är precis vad vi behöver träna på!
 
Under uppvärmningen i skritt och trav kändes Connie först lite småseg, men ändå mjuk och fin i formen. Efter cirka en kvart vaknade hon dock till och blev riktigt pigg. Det var när vi skulle galoppera på en av långsidorna, ungefär en meter innanför spåret. Då blev hon riktigt pigg och vi fick faktiskt till en del bra galopper, även om hon ville trycka ut i sidorna emellanåt. Höger varv var (såklart) det svårare. Hon ville inte riktigt ställa sig inåt, så det fick vi verkligen jobba på. Efter halva passet jobbade vi på att vända rätt upp och hålla hästarna raka - men att dem ändå skulle titta åt det håll dem skulle åt. Connie tyckte att det var jobbigt att ställa sig åt höger, så jag jobbade nästan bara i höger varv. jag gjorde många volter - och till slut slappnade hon faktiskt av och mjuknade i hela kroppen.
Då jobbade jag henne lite i vänster varv för att hon skulle få avsluta med att jobba i sitt favoritvarv. Då blev hon riktigt fin och lösgjord, men när vi sedan skulle skritta dem i höger varv fick jag i princip börja om. Hon gav efter efter några minuter och sedan fick hon sträcka på sig.
 
Överlag var jag som vanligt nöjd med henne. Vi fortsätter jobba på högersidan, och tar det i Connies takt. Nästa lördag blir sista gången jag rider henne, sedan ska vi tyvärr byta hästar. Det är ett några (förutom jag, då) som vill ha henne, men jag tänker ändå önska henne. Man vet ju faktiskt aldrig och jag vill ju rida henne så mycket som möjligt! Vi ska rida på söndag istället för på lördag nästa vecka. Det är tävling nästa vecka, så då blir det inte någon ridning.
 
Jag har inte några nya bilder och har ännu inte fått bilder från förra veckan, så det blir en favorit i repris.



1 Kommentarer till "Dressyrpass med Connie"
Mummy skriver:

Härlig sommarbild som man blir glad av :-)

Datum: 2012-09-11 Tid: 15:44:18
Bloggadress: http://www.bloggis.se/clemmie

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0