Min första tävling

Jag tänkte berätta om min första riktiga tävling. Eller, ja - det var en klubbtävling på ridskolan.
Jag hade inga förväntningar, eftersom det var min första tävling med Roy. Jag hade ridit honom ganska mycket och kände mig ganska säker på att tävla med honom. Jag anmälde mig som sagt utan några förväntningar, utan mest för att det skulle vara roligt.
Det fanns en 40 klass och en 70. Jag valde 70, för det kändes som en bra höjd för både mig och Roy. 40 kändes ganska lågt - Roy skulle knappt behöva hoppa, utan hade kunnat galoppera över utan problem. Men det var inte tanken, utan vi båda skulle få jobba lite.
 
Jag var i stallet ganska tidigt och hjälpte till med att bygga banan. Jag försökte då borra in banan och omhoppningen i huvudet. Det var ingen komplicerad bana, men jag ville inte känna mig osäker. Roy kände på sig att det var tävling och var ganska jobbig i stallet. Han steppade runt i spiltan och stod och tittade onödigt mycket och länge på allt och alla... Men han blev fin!
Jag själv var ganska lugn ända tills vi skulle in till framhoppningen. Då kom nervositeten och fjärilarna i magen...
 
Roy var pigg under framhoppningen. Han lyssnade halvt på mig och hans små ben gick som trumpinnar. Jag fick lägga en del volter och göra lite tempoväxlingar och till slut slappnade han av och lyssnade. Vi hoppade fram ett par gånger åt båda hållen först på ett kryss och sedan på en oxer. Roy hoppade ganska fint och lyfte ordentligt på benen.
 
När det var vår tur hade vi fått värma upp ordentligt. När jag fått startsignal fattade jag galopp och fick öka lite för att få honom att lyssna ordentligt på skänkeln. Första hindret kom vi på bra, och Roy hoppade bra. Alla hinder gick riktigt bra - Roy lyssnade och var taggad på att hoppa. Vi kom felfritt runt banan med en bra tid, och sedan var det omhoppning direkt efter. Roy var lite trött men kändes ändå ganska taggad de första hindrena. Jag hade varit säker på alla andra hinder och hur jag skulle rida, men vägarna i omhoppningen var kluriga. Jag valde den lite längre vägen men då blev Roy lite osäker på vilket av hindrena han skulle hoppa. Jag smackade och styrde honom mot hindret, men han tyckte väl inte att jag hade visat honom tydligt nog eller nåt - jag vet inte vad som pågår i lille ponnyns huvud... Jag hade också blivit lite osäker - och då stannade han såklart. Jag tänkte inte så mycket på det, utan styrde bara på det igen och då hoppade han det utan problem. Det var bara ett missförstånd mellan oss och lille känslige ponnyn hade direkt känt det. Resten av omhoppningen gick utan problem (var bara ett hinder kvar).
 
Jag var jättenöjd med både mig själv och Roy. Det var vår första tävling, och det hade gått jättebra hela tiden. Stoppet var helt enkelt bara en miss från min sida, men det gjorde inte så mycket.
 
Bilder fotade av Victoria Mihajlovic.

Fin entré osv...





4 Kommentarer till "Min första tävling"
a s s l a t j e j e r n a skriver:

Va kul att du e med:) söndag drar vi vinnaren :) kram och trevlig helg <3

Datum: 2012-08-31 Tid: 21:02:36
Bloggadress: http://asslatjejerna.blogg.se/
Mummy skriver:

Jättefina bilder! Såå roligt att ha lite bilder o minnen nedskrivna från den första tävlingen. Huvudsaken är alltid att man har roligt, oavsett om man tävlar eller tränar - kram hjärtat <3

Datum: 2012-09-01 Tid: 07:08:23
Bloggadress: http://www.bloggis.se/clemmie
fanny & filippa - Hästblogg skriver:

Var gärna med på helgens blogg:) http://syrrornaenstrom.blogg.se/2012/september/vill-du-bli-helgen-blogg.html#comment

kram

Datum: 2012-09-01 Tid: 13:31:56
Bloggadress: http://syrrornaenstrom.blogg.se
Vicky skriver:

Bra kämpat & fina bilder :) Roy är ju min favorit ponny ;)

Datum: 2012-09-01 Tid: 20:06:00

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0