Finaste lilleman

Idag red jag vid tolv-halv ett och det fick bli en tur i skogen. Jag tog av martingalen idag för han tycker om att kunna röra på huvudet. Han var pigg & glad hela turen - tills jag började ställa lite krav på honom, haha. Jag hittade ett jättefint ställe som var perfekt att galoppera på, en ganska kort raksträcka. Jag red förbi den både på fram och tillbakavägen, så när jag var på väg hem red jag där lite grand. Jag fokuserade på galoppen eftersom han är mycket roligare att jobba ute och galoppen blir helt enkelt lättare att jobba i när han bjuder bra. Han var som sagt pigg, men lyssnade bra ändå. Jag fattade galopp från halt eller skritt (såklart blir det några travsteg, men jag håller ju på att lära honom) galopperade den sträckan och försökte ha honom samlad och mjuk i munnen. När sträckan slutade bröt jag av och gjorde sedan halt och efter det framdelsvändning. Sedan fattade jag ny galopp, och så höll jag på ett tag. Rocky var pigg och tyckte allt förutom avbrotten var roligt, hehe.
När jag red hemåt hittade jag ytterligare en superbra galoppsträcka - en mycket, mycket längre. Jag gjorde samma sak där och fattningarna blev efter ett tag grymma! Jag kunde fatta från både halt och skritt och han lyssnade direkt. Duktig ponny!
Eftersom han gick så fint i galoppen provade jag lägga in lite byten. Han kan byta och har någon gång gjort det när jag faktiskt bett honom om det. Jag kämpade ganska länge, haha - han var lika envis som jag men något byte fick jag till. De flesta gångerna var bakdelen en bra bit från marken - men han bytte i alla fall!
 
Lite bilder jag tog på honom idag, söt ponny eller vadå?



3 Kommentarer till "Finaste lilleman"
Mummy skriver:

En härlig häst o kompis :-) Extra söt när han rullat runt i höet...

Datum: 2012-12-07 Tid: 19:14:29
Sara Hermansson skriver:

Passa på att köra länk byte med mig bara idag!
Läs mer på bloggen!

Kram Sara :)

Datum: 2012-12-08 Tid: 00:52:54
Bloggadress: http://sarahermansson.se
Emilia skriver:

Hej! Var gärna med i veckans ekipage som vi har på bloggen! Det kanske blir just du och din häst som vinner?http://sydryttarna.blogg.se/2012/december/veckans-ekipiage.html#comment

BtW, jättefina bilder!

Datum: 2012-12-08 Tid: 10:04:39
Bloggadress: http://sydryttarna.blogg.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0