Tidsinställt

Skrev mitt andra tidsinställda imorse, sitter antagligen och rider nu...
 
Jag tänkte skriva lite om min ridskola, hur allt funkar och hur det är.
Det är många människor som har fördomar mot ridskolor, men min ridskola är lite som ett privatstall fast än att man kan komma och ta hand om hästarna - och hästarna går lektioner, 2-4 gånger per dag. Då är det olika typer av lektioner dem går, det finns hopp & dressyrspecialer, skolridning (skolor som kommer på morgonen och rider), vanliga lektioner och nybörjarlektioner. Om en häst går en nybörjarlektion (eller två) så behöver den ju inte anstränga sig. Eftersom att dem går så olika och med både rutinerade och mindre rutinerade elever, så har dem bra kondition - och då är det ingenting att skritta och trava runt i manegen/paddocken.
Man kan komma till stallet alla dagar i veckan förutom söndagar, för då ska hästarna vila. Det tycker jag är en bra grej - så att hästarna får vara ifred.
Hästarna får också gå ute varje dag, i 1-2 timmar. Dem går i sandhagar/paddockar med en kompis, eller själva.
När gräset kommer, så går hästarna också i sandpaddockarna, men dem får gräs ändå. Elever plockar gräs och går ut och betar med dem, så de blir vana vid gräset inför sommarbetet.
 
När det är sommar så håller dem ridläger, ett för ponnyerna och ett för storhästarna. Då gör man en massa olika saker, och man betar med dem då också. Under ridlägret så är alla hästarna jätteglada, för dem tycker att det är jättekul att få göra saker, komma ut och inte ha det vanliga schemat.
När ridlägret är slut, så kommer sommarhyrarna och hämtar sina ponnyer. Nästan alla ponnyer hyrs ut, och då får dem som hyr fixa stall åt dem. Ponnyerna går på sommarbete i tre veckor, och dem sista tre rids dem. Då hinner dem komma igång igen inför terminen startar. När ponnyerna kommer tillbaka är det tre ridläger. Det är för att ponnyerna ska komma igång.
Storhästarna har också sommarlov. På morgonen efter att ponnyerna har åkt så rids dem till betet. det är en runda på 3-4 timmar som hästarna tycker är jätterolig. Man får dock ta det ganska lugnt eftersom att dem  inte har skor.
När alla hästar har lämnat ridskolan så tömms allting ut - alla halm, allt hö, allt spån osv. tömms ut och när sommarens slut närmar sig så målas det igen, och stallet görs prydligt och snyggt.
 
Höstterminen startar också ganska försiktigt, så att hästarna kan komma igång. Om det kommer någon ny häst, så får dem också starta försiktigt. när Connie kom så hade hon ganska dålig kondition, så hon gick bara två-tre gånger i veckan.
 
Jag tycker om min ridskola, det är trevliga hästar, ridlärare och för det mesta elever. Jag har träffat många kompisar genom stallet, men sen är det klart att det blir bråk ibland - men det hör väl till?
 
Connie trivs bra på ridskolan, och hon tycker att det är roligt att gå lektioner. Jag hoppas verkligen att ridskolan kan köpa henne!



0 Kommentarer till "Tidsinställt"

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0