Fin fjantponny

Idag red jag Rocky i paddocken när jag kom hem. Den är belyst, så det spelar inte någon roll om det är mörkt. När jag tog in honom hade alla hästarna (han går i hagen bredvis Hoppan och Nitendo) sett något och var helt galna, haha. De sprang runt i sina hagar och bockade, så Rocky var lite stirrig när jag tog in honom. Dock var han hur snäll som helt. ändå - kunde stå lös, lyfta fint på hovarna, stå stilla och såna "basic" saker. Duktig häst!
Sist jag red honom var i måndags när jag skrittade ut barbacka, så martingalen satt inte på. Jag tänkte prova rida honom utan martingal då hans förra ägare inte brukade ha den, och jag skulle ända bara rida dressyr.
 
När jag skrittade fram var han väldigt pigg och glad, haha. Han gick och trippade eller taktade, och frustade och tittade runt, och lite då och då kom där ett litet glädjepip. Haha, han är så söt! Dock lyssnade han på mina halter, och ryggade när jag bad honom om det - som vi tränade på i lördags. Han tog bettet direkt när jag kortade upp tyglarna, han gav ett bra stöd direkt. Han var fortfarande pigg, men jobbade ändå bra med ryggen redan från början - och det är ovanligt! Han var som en helt annan ponny - egen framåtbjudning och en otroligt positiv attityd. Jag kunde verkligen rida.
Jag fortsatte göra halter och emellanåt även rygga, dock blev det lite mycket för honom ibland, haha. När jag ryggade och skulle ha fram honom igen tyckte han det blev lite jobbigt - så han ruskade på huvudet, pep och emellanåt lyfte han framhovarna lite - men bara i protest, haha. Det gick över sen, men han brukar testa lite innan han ger efter helt.
 
När jag galopperade var han verkligen helt annorlunda, han har aldrig gått så fint förut. Han bar upp sig på ett helt annat sätt, trampade under sig och var lätt i munnen. Han var lätt att reglera och när jag gjorde halter lyssnade han bra. Galoppfattningar gick riktigt, riktigt bra. Jag behövde inte vara så tydlig utan bara ge honom små hjälper som han lyssnade bra på. När Agneta kom för att hjälpa mig lite höll även hon med om att han var mycket finare idag. Hon la ut sockerbitarna i hörnen för att han skulle forma sig efter mina skänklar och sedan jobbade jag på att få honom lösgjord, på mittvolten. När han klarade ett par varv i stadig, låg form och jobbade riktigt bra med hela kroppen slutade jag. Vi kände alla tre att det räckte så, han hade verkligen jobbat och gjort sitt bästa (även jag) och vi ville inte pressa honom mer för idag. 
 
Det kändes verkligen som en annan häst - något har lossnat! Han var himla mjuk och fin även i högervarvet och jag kunde som sagt rida, utan att tänka på framåtbjudningen. Såhär bra har det nog faktiskt aldrig gått, han var riktigt rolig att rida och ha att göra med över huvud taget. Fina ponnyn!



4 Kommentarer till "Fin fjantponny"
Mummy skriver:

Härlig läsning - man blir glad när det går så bra :-) Men varför klippte du bort dig själv på bilden??? Ni är jättefina tillsammans!

Datum: 2012-11-28 Tid: 20:43:35
Olivia Gustavsson skriver:

sv. tack ja det var det absolut :D

Datum: 2012-11-28 Tid: 20:52:59
Bloggadress: http://oliiviiagustavsson.blogg.se
Wilma & Emma skriver:

Fin blogg! Skulle vara jättekul om du kikade in på våran och lämnade en kommentar om vad du tycker om den, Kram! :)

Datum: 2012-11-29 Tid: 11:18:21
Bloggadress: http://Ziro.blogg.se
Lizette skriver:

Ska du bara ha Rocky till dressyr eller ska du börja hoppa snart??
Ps. Rocky och du är jättefina tillsammans!!

Svar: Tack så mycket! :)
Jag har skrivit i en del inlägg om vad jag gör med honom - där hoppning/markarbete självklart ingår. Vet inte om du har missat det?
Skrev också ett inlägg igår där det tydligt står hur jag planerat ridningen med honom.
Andrietta Svärdh

Datum: 2012-12-06 Tid: 18:56:53
Bloggadress: http://lizzylovespotty.blogspot.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0