Hästarnas rättigheter?

Läste för ett tag sedan ett inlägg Linn hade skrivit (dressyrmupparna.se) om hästarnas rättigheter. Har gått och funderat på det, och tänker man efter är det många människor som behandlar hästar riktigt, riktigt fel. Egentligen är hästarna vilda, men vi har tämjt dem och börjat rida på dem - inte för deras skull, utan för vår skull. Hästarna är otroligt snälla som låter oss behandla dem som vi gör - vi rider på dem, leder dem, väljer hur dem ska bo & vad de ska äta - väljer princip allt i deras liv.
 
Vi borde vara väldigt tacksamma för detta, och ge dem det bästa vi kan. Linn skrev bland annat att tävlingshästar (alltså de hästar som tävlar på elitnivå) i vissa fall inte ens får gå i hagar eller stå i boxen fritt. "Riskerna är för stora" - hit och dit. Att man kanske sätter på benskydd om hästen ska släppas i ny hage eller/och med nya hästar, eller att man sätter på skydd för att den gärna busar eller är lite klumpig - det förstår jag.
 
Men tar man det stora beslutet att köpa en häst får man helt enkelt leva med att det kanske kommer den dagen då hästen skadar sig eller blir sjuk. Det är en risk man tar, och det är levande djur - men egen vilja, personlighet och tankar.
Att man är rädd om hästen kan jag absolut förstå - men jag tycker man ska låta hästen leva så fritt det bara går. 
 



2 Kommentarer till "Hästarnas rättigheter?"
Anonymus skriver:

Hejsan !

Tror tyvärr du har fattat detta inlägget fel .
hon menade på att hon tycker inte att man ska begränsa hästar värda miljoner kroner , och att dom ska bli behandlade som vanliga hästar värda 30 tusen kroner

Svar: Precis det jag syftade på och skrev.
Andrietta Svärdh

Datum: 2012-11-05 Tid: 15:46:23
Anonym skriver:

Okej då får du ursäkta mig ;)

Datum: 2012-11-05 Tid: 19:00:03

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0