Sadelprovning & lydnad

Vi provade som sagt två stycken sadlar idag. En Stüben och en Passier.
Passier sadeln, var en riktigt snygg sadel, som låg bra på Rocky. Bra typ, lätt och smidig. Stüben sadeln var allround mot dressyr, och eftersom jag redan har en jättebra dressyrsadel var den inte riktigt intressant. Den provade vi inte på Rocky. När vi köpte Rocky fick vi dressyrsadeln + en dressyrgjord till. Vi fick också en magplatta, som han hade haft på tävling. Han hade dock inte hoppat med sin ägare (och den sadeln), utan någon annan som tränat & tävlat honom. Hon hade haft sig egna sadel på honom.
Magplattan passade inte med den sadeln, och såklart kunde vi inte ha dressyrgjorden. Vi provade en av Agnetas men den var såklart för stor, haha. Imorgon kör vi antagligen förbi Lantmännen och fixar en sadelgjord, och provar Passier sadeln då.
 
Istället tog jag vanliga sadeln och Agneta hjälpte mig ta fram lite bommar. Vi byggde också upp ett litet kryss med sockerbitar. Jag värmde upp honom och tog sedan några skutt åt båda hållen. Han var otroligt ofokusead och dragig. Jag slutade helt enkelt hoppa då och la sedan om träningen helt. Jag fokuserade enbart på formen och på att få in alla benen under honom. Han fattade vinken, och jobbade till slut på riktigt fint. Han blev riktigt trevlig! Till slut la jag in några skutt i både trav och galopp (hindret låg ungefär en meter från själva voltspåret) och fokuserade på att han skulle behålla formen ganska direkt efter hoppen. Det gick bra, han blev fin och mjuk i båda sidorna. När jag var nöjd med honom skrittade jag av honom ganska länge, då han blvit svettig.
 
Imorgon ska i ut en runda i skogen, och på tisdag får han vila. Han vilade igår, så han mår bara bra av en liten tur imorgon.



1 Kommentarer till "Sadelprovning & lydnad"
matilda skriver:

så söt häst :3

Datum: 2012-11-04 Tid: 16:47:12
Bloggadress: http://skogsrusset.blogg.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0