Dissar!

Jag gjorde ju för ett tag sedan ett inlägg där jag hissade, så självklart blir det också ett dissinlägg, haha. Detta är mina åsikter, kom gärna med era åsikter kring detta!
 
  • Folk som tror att de vet allting. Jag får panik! Läser ofta kommentarer på anda bloggar (främst de större) och nästan alltid är det någon som kommenterar något i stil med att de (bloggaren) gör fel. Vissa lindar in det och vissa är mer rakt på sak - men jag stör mig något sjukt på det ändå. Sen är det ju självklart att alla gör fel någon gång, men de flesta med större bloggar vet vad de sysslar med och visar de bilder eller filmer ser dem antagligen felet själva.
 
  • Människor som är för stora för sina ponnyer eller hästar. Ser många bilder där ryttaren är alldeles för stor ut och det ser verkligen inte bra ut. Oftast är inte problemet att man är för lång - utan att man är för tung. Dock är det nog vanligare på ridskolor att man är för lång. Blir man för lång för en ponny på ridskola tycker jag faktiskt att man borde sluta rida den. Då och då kan man ju självklart göra det, men man lär sig mycket mer och kan verkligen rida, om man har en häst som passar. Jag tycker därför inte riktigt om islandshästridning, jag tycker ofta att ryttarna är alldeles för stora för sina hästar. Även om de är starka ser det inte trevligt eller harmoniskt ut över huvud taget. Jag tycker att det är viktigt att man passar med hästen man rider - då blir allting både roligare och lättare!
 
  • Horsemanship människor, eller vad man nu ska kalla det. Jag stör mig självklart inte på alla och jag tycker det kan vara roligt att träna det själv ibland. Men jag stör mig sjukt på vissa - så fort någon rider med ett skarpare bett, har sporrar osv. går dem i taket och det kastas ut anklagelser om djurplågeri och okunnighet. I vissa fall är det ju faktiskt så att ryttaren rider med hård han på skarpt bett eller använder sporrarna för mycket men långt ifrån alltid. Jag tycker personligen att man ska kolla upp hur det ligger till innan de börjar spy galla. Det kan ju vara så att hästen är riktigt stark och blir dragig - då är det ju bättre att ha ett lite skarpare bett så man slipepr sitta och dra hela tiden. Om hästen trivs med det ser jag inte något problem. Samma sak med sporrar - har man en häst som är skänkeldöv, nonchalant, lite fjantig kanske (alltså tittig) är det väl bättre att bara lägga till sporrarna någon gång istället för att sitta och banka med skänklarna?
 
Jag kommer inte på mer just nu, haha. Som sagt - dela gärna med er av era åsikter! :)
 



8 Kommentarer till "Dissar!"
Emma skriver:

Super fin blogg :D
kl.19.00 kommer en frågestund upp så fråga på :D!

Datum: 2013-01-16 Tid: 18:42:45
Bloggadress: http://ponnyzmurfs.blogg.se
Wilma skriver:

Håller egentligen med om allting… Speciellt om att vissa ryttare rider för små ponnyer.
Bloggen har blivit jättefin ;)

Datum: 2013-01-16 Tid: 20:20:25
Lisa skriver:

Håller verkligen med om alla tre!

Datum: 2013-01-16 Tid: 22:25:21
Bloggadress: http://rettstavat.blogg.se
Emelie skriver:

Jag är en sån där horsemanchip människa och jag brukar tycka lite synd om vissa hästar då deras ryttare använder vissa bett och sporrar på fel sätt. Men jag säger inget om de nu behövs. Jag tycker att man ska bry sig om sin egen häst och lära sig av "andras misstag" om man nu kan säga så.??

Jätte fin blogg :) Och så som förra kommentaren lyder rida på för små ponnysar är fruktansvärt dock brukar jag själv få höra att jag är för stor :/

Datum: 2013-01-17 Tid: 08:03:42
Bloggadress: http://emeliepalmen.blogg.se
Carro skriver:

Håller med, men speciellt det översta stör jag mig på. Alltid finns det åsikter om allt och ibland vågar man ju knappt öppna munnen och tala om hur man själv brukar göra. Är det för olikt någon/några annan så kollar folk snett på en :)

Datum: 2013-01-17 Tid: 22:50:07
Bloggadress: http://carolinasuomenniemi.blogg.se/
Josephine Forsback skriver:

jag har långa ben på min ponny men har inga problem alls förutom folks elaka kommentarer. Jag tycker det är bra om man kan komma åt sin ponny ordentligt, behövs på min ponny. Jag är inte för tung på något sätt. Jag har en bra balans på hästens rygg och har bra kroppskontroll när jag rider, det har jag fått komplimanger om. Dem som inte har så mkt erfarenhet är altid dem som kommenterar att jag är för stor. Men dem som har lång erfarenhet och är skickliga ryttare säger att det ser jätte bra ut och att jag inte ska lyssna på dem som inte kan(; Det är min pappa som har köpt ponnyn och han har varit beridare i 17 år och åker runt överallt och tränar.

Du har ju inte sett mig på min ponny, och ta det INTE personligt men jag var bara tvungen(; Det andra håller jag med om.

Svar: Självklart drabbar det inte alla, man kan vara lite stor men även passa bra ihop. Det beror helt på vilken typ av ponny man rider (nu har ju du en lite kraftigare typ) och hur man själv rider :)
Andrietta Svärdh

Datum: 2013-01-18 Tid: 23:42:01
Bloggadress: http://jfDressyr.devote.se
Rebecka skriver:

Den sista punkten är så sann, haha! ;D

Datum: 2013-01-19 Tid: 21:36:09
Bloggadress: http://dailyhorses.blogg.se
Anna skriver:

Gud vad fin bild! :D

Datum: 2013-01-20 Tid: 15:11:46
Bloggadress: http://www.anna.weride.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0