Hästarna jag provred, del 1

Jag hittade många fina ponnyer när jag letade häst, hade kontakt med en del hästägare och la även ut en egen annons. Fick oväntat många svar på den och det var faktiskt tack vare den jag hittade Rocky då han inte var ute på annons! Jag hade även kontakt med hästägara som bodde längre från oss. Vi hade även bokat provridning när jag httat Rocky men den avbokade vi utan tvekan. Jag kände helt enkelt att det var rätt. 
Jag tycker nog att alla ponnyerna jag provade var fina, på sina egna sätt. De var ganska olika varandra och jag lärde mig faktiskt mycket under tiden vi letade häst. De första provridningarna var roliga men sedan blev jag lite trött på att få höga förväntningar och bli besviken. Men jag hittade ju min fina Lilleman!
 
1. Beadle, 5-årig Connemara
Första hästen jag provred hade verkligen det där lilla extra. Den var otroligt snygg med den där glimten i ögat och även väldigt go och charmig. Både jag och mamma tyckte mycket om honom redan från början. Beadle, som han hette, var en 5-årig Connemara valack. Han var en maxad d-ponny och hade nästan precis blivit inriden och inhoppad. Som sagt var han otroligt snygg - trots att han inte var helt igång hade han en väldigt snygg kroppsbyggnad. Han var mot det kraftigare hållet och hade starka, tåliga ben. Trots det var han väldigt ädel och smidig. Han hade även ett väldigt vackert huvud men nyfikna, snälla ögon och lång, tjock man. En riktig drömponny till utseendet!
Beadle hade väldigt fin hoppstam och var tidigt inhoppad. Jag red fram honom och sedan började jag hoppa fram. Han behövde ganska mycket hjälp men det var ju inte så konstigt. Ibland kom vi lite knasigt men hoppa kunde han verkligen! Utan att jag märkte det höjde säljaren upp hindret (en oxer) till 90 centimeter. Som sagt märkte jag det inte och Beadle hade inte hoppat så högt under ryttare förut. Jag kom på det några gånger, det märktes att han hade dålig kondition och blev lite trött så vägarna blev lite krokiga. Han stannade ett antal gånger innan jag kände mig tillräckligt bekväm för att gå på honom lite mer. Då hoppade han och jäklar - den ponnyn kunde hoppa!
Vi kände dock att Beadle hade kapacitet över det vanliga. Han hade en lång väg dit och det var en stor ponny. Vi klickade inte riktigt i ridningen och vi fick dagen efter reda på att han blivit såld till någon annan, som hämtat honom direkt. Jag tror verkligen att Beadle kommer synas på de största tävlingarna om några år!
Tyvärr kunde jag inte hitta varken video eller bilder på honom.
 
 
2. Önnarps Simona, 3-årig Connemara
När jag hittade Simonas annons blev jag helt kär, ponnyn var grymt fin! Det var en gammal annons men jag chansade och mejlade, jag fick svar ganska fort och vi bokade provridning. När vi kom dit var Simona mycket, mycket finare än jag förväntat mig - finare än på bilderna i annonsen. Hon gick i ahgen med två russ och det var tydligt att hon bossade - fuxsto, liksom. ^^
Hon var trevlig i hanteringen också. Snäll, lite dåligt tålamod men hon var ju också bara tre år. Hon var nästan precis inriden av en erfaren tränare som var med vid provridningen. Tränaren red först så vi fick se henne. Simona var oväntat fin för att vara så ung! Hon gick i form och hade relativt bra bjudning. Det ända var väl att varje gång hon red förbi utgången till paddocken försökte hon stanna eller gå ut. Lite charmigt men inte så roligt egentligen. När det var min tur skrittade jag ganska länge. Hon försökte som sagt gå ut men annars gick det bra. Paddocken var liten så hon kunde inte trava på riktigt mer än på en långsida. Där var hon dock jättefin, gick i en bra form och trampade på fint! Jag tyckte jättemycket om henne och vi bokade ännu en provridning inklusive veterinärbesiktning. När det var dags bestämde vi att jag inte skulle rida henne vid besiktningen utan gå med henne. Hon var jättesnäll när jag gick med henne och även under veterinärbesiktningen. Dock blev vi lite misstänksamma då veterinären var typ en halvtimme försenad och själva besiktingen tog inte mer än en kvart. Jag tyckte dock jättemycket om henne men vi insåg att hon var för ung helt enkelt. Jag skulle inte kunna ha så roligt med henne som med en äldre ponny som kunde mer. Vi fick även reda på att det varit något strul med lastningen när hon var föl och hon hade inte blivit lastad sedan dess. Annars var det en riktigt fin ponny som för övrigt är till salu nu tror jag!
Ingen charmig bild precis men jag hittade ingen annan.
 
 
 
3. Digger, 9-årig New Forest
Agneta kände Diggers ägare, därav kunde vi prova honom. Egentligen var han inte till salu då de tyckte så mycket om honom, men eftersom de inte hade något som kunde träna eller tävla honom skulle de sälja till rätt hem. Som sagt kände dem Agneta och vi bokade provridning. Jag hade ingen aning om vad det var för ponny men mamma ringde och frågad lite, vi fick reda på att det var en renrasig New Forest, 9 år gammal och som gått championat varav vunnit gångarter. Han hade toppstam och kapacitet utöver det vanliga, men han hade varit svår att hitta ryttare till då han var lite stark och var därför ur kondition. Det skulle ju passa mig perfekt tänkte vi, eftersom jag ville ha en utmaning. 
 
När det var dags för provridning och vi för första gången såg Digger smälte vi lite alla tre (jag, mamma och Agneta). Han var sjukt söt, aningen tjock men det var ju inte så konstigt, haha. Även han var trevlig i hanteringen och när vi borstade honom stod han och gäspade hela tiden. Säljarens dotter (tror hon var typ 19) red honom först och visade honom. Hon hade inte ridit honom på länge så han såg stark ut och var lite grinig, han brallade någon gång och han ville inte jobba alls, haha. Hon ville inte rida honom så länge men jag satt upp, jag hade längtat efter det för jag såg honom som en rejäl utmaning. Jag skrittade och taravde honom ganska länge, kände på honom och mjukade upp honom. Jag behövde inte göra så mycket för att han skulle söka sig ner mot bettet. Han var aningen seg så jag fick jobba en del med benen men annars var han fin! Jag galopperade lite grand också och även då var han fin. Han busade och försökte ta bettet någon gång men annars gick det bra. Efter provridningen och påväg hem var båda jag och mamam ganska säkra på att det inte var rätt ponny för mig. Jag ville ha en ponny som var lite mer samarbetsvillig. Dessutom ville ägaren inte ens sälja honom, utan låna ut honom under en längre tid tills han var i tävlingsform. Det var ju inte vi intresserade av, så honom blev det inte.
En fin ponny men helt enkelt inte något för mig!
(inte jag på bilden)
Andra delen kommer imorgon!



4 Kommentarer till "Hästarna jag provred, del 1"
JONNA - ponnyvalack skriver:

Låter som riktigt fina hästar! :D

Datum: 2013-01-25 Tid: 08:52:51
Bloggadress: http://ponnyvalack.blogg.se
Friskey skriver:

sv; ja visst är han söt! :D
den sista hästen var också riktigt söt, förstår att ni smälte! Men det är bra att ni inte bara tar första bästa häst utan verkligen tar er tid att hitta någon som passar dig perfekt! :)

Datum: 2013-01-25 Tid: 12:30:08
Bloggadress: http://friskey.weride.se
Tuuli Elmgren skriver:

Sv; Tack!

Datum: 2013-01-25 Tid: 15:30:16
Bloggadress: http://tuulielmgren.blogg.se/
Olivia Gustavsson skriver:

sv. tack :D

Datum: 2013-01-25 Tid: 22:04:55
Bloggadress: http://oliiviiagustavsson.blogg.se

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0